گروه کوهنوردی قاف ساری

به پایگاه اطلاع رسانی گروه کوهنوردی قاف ساری خوش آمدید

گروه کوهنوردی قاف ساری

به پایگاه اطلاع رسانی گروه کوهنوردی قاف ساری خوش آمدید

کوه های ایران

کوهها

 کوههای استان سیستان و بلوچستان جز رشته کوههای مرکزی ایران است و شامل ناهمواریهای مشرق چاله لوت و ارتفاعات دیواره شرقی و جنوبی چاله جازموریان است ، این کوهها در همه جا به هم متصل نیستند بلکه حوضه های پست داخلی در فواصل آنها رشته های مشخصی را بوجود آورده اند.

به طور کلی این ناهمواریها شامل دو قسمت می شوند : 

1-     کوههای سیستان

2-      کوههای بلوچستان 

    کوههای سیستان

این کوهها با جهت شمالی جنوبی شامل چین خوردگیهای فشرده ای هستند که از غرب به بیابان لوت و از شرق به دشت سیستان منتهی می گردد .

و عبارتند از:کوه خواجه،واقع در حاشیه دریاچه هامون حدود 900 متر ارتفاع از سطح دریا

 

  کوههای بلوچستان

   در جنوب کوههای سیستان بین چاله لوت و جازموریان بیابان ما شکل و سواحل دریای عمان گسترده شده است عبارتند از : 

کوه تفتان 

(چهل تن) ، این کوه در جنوب شرق ایران در 50 کیلومتری شمال شرقی شهر خاش واقع شده است کوه تفتان با ارتفاع 4042 متر از سطح دریا یکی از آتشفشانهای نیمه فعال ایران است که از دهانه آن دائما ً بخار گوگرد خارج می شود .خروج گاز گوگرد و بخار آب از دهانه تفتان و همچنین وجوه چشمه های آب گرم در اطراف آن نشانگر فعالیت آتشفشانی آن در گذشته بوده است . 

کوه ببرک

 نزدیکی سراوان 

کوه ملک سیاه کوه  

آتشفتشان خاموش است با ارتفاع 1642 متر از سطح دریا در شمال شهر زاهدان واقع شده است و نقطه مرز مشترک بین ایران و پاکستان و افغانستان را شکل داده.

کوههای بم پشت: واقع در حد فاصل شهرستان سراوان و شهرستان چابهار.

            توچال 3960 متر (3956-3933 متر)

موقعیت جغرافیایی: قله توچال و کوهستان پیرامون آن به صورت یک خط الراس شرقی- غربی در جناح جنوبی رشته کوه‌های البرز مرکزی و در شمال شهر تهران قرار دارد. این کوهستان از شمال به دره رودخانه‌های جاجرود و شهرستانک و از غرب توسط خط الراس کم ارتفاع تری به قلل شمالی کوه‌های کرج متصل می‌باشد.
بررسی توپوگرافی قله: توچال بلندترین ارتفاع شمال تهران از طریق شانه غربی خود موسوم به هومند به ارتفاع 3900 متر به گردونه 3700 متری شهرستانک و سپس به قله شاه نشین بزرگ به ارتفاه 3850 متر متصل می‌شود و از سمت شرق توسط خط الراس قوسی شکلی پس از تشکیل قلل پیازچال و لزون از طریق گردنه کوتاه لوپهنه به قلل دارآباد ارتباط می‌یابد. قله از طریق جناح شمالی هومند به قله قزقونچال و یال‌های فرعی منطقه آهاربشم و شهرستانک منتهی می‌گردد این خط الراس شمال توچال را از طریق قله قلعه دختر و سی چال به گردنه دیزین و سپس به سایر بلندی‌های البرز مرکزی متصل می‌سازد.
ویژگی خاص: از جمله جازبه‌های فرعی کوهستان توچال باید از امامزاده ابراهیم، دیواره 150 متری مشهور بند یخچال منطقه سنگنوردی بند یخچال، آبشار دوقلو و پناهگاه‌های بزرگ شبرپلا، کلک چال و پلنگ چال نام برد.
مسیر صعود به قله: در اواسط بهار بهترین و در دسترس ترین مسیر راه، دربند و سربند می‌باشد.
ابتدای این مسیر با شیب تندی آغاز می‌شود و به تدریج تاسیسات تله سی یژ را در زیر پایمان مشاهده می‌کنیم. از شیب آن کاسته می‌شود. در مسیری ملایم با افت و خیزهای پی در پی از کنار قهوه خانه‌ها و رودخانه خروشان ادامه مسیر می‌دهیم.کوچه باغها را پشت سر گذارده، از طریق یال نسبتاً پرشیبی، پس از دو راهی اوسون به سوی دو شاخه سفید رنگ آبشار دوقلو که از لابه لای صخره‌های شیرپلا سرازیر هستند صعود می‌کنیم. مسیر مشخصی ما را به قهوه خانه آبشار دوقلو می‌رساند. از اینجا دیواره و منطقه سنگنوردی بند یخچال و نمای عمومی‌تهران بزرگ را پیش رو داریم. مسیر از این نقطه به بعد توام با سنگنوردی طبیعی و ساده‌ای در حمایت کابلها و پل‌های فلزی در میان صخره‌ها با شیب تندی ما را به پناهگاه بزرگ شیرپلا می‌رساند.
بهترین زمان صعود: از جمله مناسب ترین زمان‌های صعود به قله می‌توان از اردیبهشت و خرداد ماه و مهر و آبان ماه هر سال نام برد.
وضعیت قله در زمستان: صعود زمستانی توچال علیرغم نزدیکی به شهر تهران بواسطه وقوع طوفان‌های غیرمنتظره خطرناک، نیازمند داشتن وسایل کامل و تجربه صعود زمستانی است. به جز مسیر یال‌های آن سایر نقاط با خطر ریزش بهمن توام می‌باشد و یال جنوبی در زمستان مسیری مناسب برای صعود قله می‌باشد.

 

کهار 4050 متر، ناز 4108 متر

موقعیت جغرافیایی: قلل دوگانه کهار و ناز واقع در حاشیه شرقی منطقه البرز غربی و در امتداد رودخانه کرج، مرز طبیعی کوهستان طالقان و ساو جبلاغ و آسارا محسوب می‌شوند.
بررسی توپوگرافی قله: کهار کوه بزرگ و مرتفعی است که از سمت شمال شرق توسط گردنه سیرابشم به قلل هفت خوانی و کرچان و از سمت غرب به قلل ناز و وارکش متصل می‌گرددد و از شمال به آبادی‌های گرآب و گته ده طالقان و از سمت جوب به آبادی‌های کلوان و کلها محدود می‌شود.
وضعیت قله در زمستان: هوای سرد و طوفانی ویژگی کهار و برف کوبی سنگین یال ناز از خصوصیات زمستانه این قلل به شمار می‌روند. گرچه صعود 2 قله نیازمند درگیری با صخره و سنگنوردی نمی‌باشد، ولی به تجربه خوبی در ارتباط با شناخت برنامه زمستانی و تکمیل وسایل نیاز دارد. همچنین جانپناه‌های سیادر و کاهار می‌توانند در موفقیت برنامه صعود به قلل نقش ارزنده‌ای را ایفا نمایند.  

قله کرکس ارتفاع 3900

کوه کرکس قله ایست از رشته کوههای مرکزی ایران که در جوار کویر مرکزی ایران واقع در غرب شهرستان نطنز و در شمال اصفهان به ارتفاع 3900 متراز سطح دریا قرار دارد.  

مسیر های صعود کرکس
کرکس 4 مسیر برای صعود دارد.
1- مسیر جنوبی - روستای کشه
2- مسیر شرقی - روستای طامه
3- مسیر شمال شرقی - روستای اوره
4- مسیر شمال غربی - روستای بید هند
   

 

قله الوند ۳۸۵۰ 

موقعیت جغرافیائی کوهستانی بزرگ و کم ارتفاع الوند در استان همدان قراردارد شهر همدان در جناح شرقی آن و تویسرکان در غرب آن قراردارد از شمال به شهرستان بهار و از جنوب به ناحیه ازندریان و ملایر محدود می باشد و رودخانه های داغ و فصلی متعددی از آن سرچشمه می گیرند که در جناح شرقی به دریاچه سد اکباتان می ریزند . مسیر صعود
صعود به قله الوند از طریق شهر همدان به عباس آباد و ناحیه باغستانی گنجنامه آغاز می گردد با صرف 2 ساعت صعود به پناهگاه میدان میشان و از این نقطه با صرف 2 ساعت دیگر می توان به قله الوند صعود کرد چشمه موسوم به تخت نادر در قسمت جنوبی این قله جریان داشت و در بهار هر سال بسیار جذاب و دیدنیاست .  

آب و هوا
سرمای هوای همدان شهرت عام و خاص است در بهار هر سال ناحیه کوهستانی الوند همچنان سردسیر و توام با هوای طوفانی است از خرداد تا شهریور ماه متصل با باد غالب جناح جنوب غربی است و در پائیز و زمستان فوق العاده سردسیر و توام با ریزش دائم برف و طوفان و بوران است بهمن بطور غالب در اکثر دره ها ریزش دارد و آب مصرفی در فصول معتدل سال در دامنه ها و عمق دره ها بوفور یافت می شود .  

 

 

 قله سبلان 


اثر طبیعی ملی قله سبلان با مساحتی بالغ بر 6643 هکتار در سال 1381طی مصوبه شماره 223 مورخ 21/3/81 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.
موقعیت جغرافیایی
این اثر با 4229373 تا 4242388 عرض جغرافیایی و 741942 تا 752127 طول جغرافیایی در استان اردبیل واقع گردیده است.
ویژگیهای منطقه
این قله دومین قله مرتفع کشور به حساب می آید. این اثر به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد از جمله وجود یخچالها؛ آبشارها و دره های زیبا و همچنین وجود دریاچه ای زیبا در دهانه آتشفشان اصلی جذابیت های فراوانی را به آن بخشیده است و از این رو کوهنوردان فراوانی را از سراسر کشور و جهان بسوی خود جلب می نماید.ازتنها گونه مهم جانوری میتوان از نوعی سخت پوست از خانواده کروستاسه نام برد.

سبلان (به ترکی آذربایجانی: ساوالان، به تالشی: سفلون)  آتشفشانی خاموش است که شکل تقریبا مخروطی دارد و اکثرا از برف و یخ پوشیده شده است و چشمه های آب گرم و سرد معدنی فراوانی دارد و در حقیقت بلندترین کوه استان های آذربایجان غربی و شرقی محسوب می گردد . کوهستان عظیم وآتش فشان سبلان که به زبان آذری ساوالان خوانده می شود از کوه های متعدد بلندی چون صائین ، نرمیق ، قوشه داغ ، و… تشکیل شده است. دامنه های این کوهستان در بخش مرکزی از چهارسو به شهرستان های مشکین شهر و اهر در شمال ، تبریز در مغرب ، سراب درجنوب و اردبیل در شرق مشرف می باشد. سبلان به شکل مخروط زیبائی است و دهانه آتش فشان خاموش آن در حال حاضر به صورت دریاچه ای در آمده است. اطراف این دریاچه در تمام سال پوشیده از برف و یخ است. قله اصلی یا آتش فشان آن به نام سلطان ساوالان بلندترین نقطه آذربایجان و پس از دماوند بلندترین قله ایران است. کوهستان ساوالان از کانون های مهم آبگیر دائمی رودهای آذربایجان می باشد. دامنه های شمالی آن به دره رود قره سو و اهرچایی و دامنه های جنوبی آن به شاخه ها ی آجی چای منتهی می گردد. بنابراین سبلان بخش عمده ای از آب های حوضه رود ارس و دریاچه ارومیه را تامین می کند در دامنه های سبلان چشمه های فراوان آب گرم وآب سرد معدنی وجود دارد از جمله موئیل سویی ، شابیل ، قوتورسویی و ...که در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشکین شهر وگردشگران قرار می گیرد. در بالای قله سبلان حفره ای وجود دارد که دهانه آتش فشان سبلان بوده است و امروزه به صورت دریاچه ای در فصل گرم ظاهر می شود .سبلان با رودها ، یخچالهای دائمی و طبیعت بکر ، نمونه ای است از هنر بی همتای خلاق آن .این کوه بنا به راوایات محل عبادت زرتشت ، پیامبر ایران باستان ، و جولانگاه بابک خرمدین بوده است .
مسیر صعود
بمنظور صعود به قله بهترین مسیر از طریق شهرستان اردبیل به لاهرود و از آنجا به آب گرم قتور سویی است از آبگرم جاده ای کوهستانی و خاکی آنرا تا ارتفاع 3500 متری مکان موسوم به پناهگاه شرقی می رساند پناهگاه مکان مناسبی جهت اقامت و شب مانی محسوب می گردد صعود به قله از طریق یال شرقی با عبور از سیب های تند سنگلاخی ارتفاع گرفته در حدود 4700 متری از شیب کلی آن کاسته شده و در محل موسوم به سنگ محراب با شیبی ملایم به دهانه آتشفشان و دریاچه جذاب و با شکوه آن می رسد .

کوه گنو

 کوه گنو با ۲۳۴۷ متر ارتفاع در ۲۹ کیلومتری شمال غربی بندر عباس غربی بین دهستانهای فین -سیاهو و ایسین واقع شده‌است . این کوه در مقایسه با آب و هوای گرم بندرعباس ، آب و هوایی نسبتاً معتدل دارد و به همین مناسبت نیز از اهمیت زیست محیطی و تفریحگاهی برخوردار است .  

کوه ناخ

 رشته کوه ناخ کوه بلندی است در شمال دهستان کوخرد در بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران  واقع شده‌است. ارتفاع کوه ناخ از سطح دریا ۵۰۰۰ پا است. در قله این کوه چُک بلندی وجود دارد که بنام «چُک تُرُه» معروف است و از دور نمایان است، این کوه در مشرق هم ادامه پیدا کرده تا اینکه رسیده به کوه لاور و با هم رشته‌کوه‌های جنوبی گوده را تشکیل داده و به سمت مغرب ادامه دارد. کوه ناخ از طرف شمال دهستان کوخرد قرار دارد، فاصله دهستان تا «تَپهَ رَه» که اولین راه ورودی به کوه ناخ است یک کیلومتر بیشتر نیست.

کوه بشاگرد

 رشته کوه بشاگرد در شهرستان جاسک به شکل عدد هشت قرار گرفته و دو رشته کوه نسبتاً‌ متمایز را به نامهای رشته کوه بشاگرد شرقی و رشته کوه بشا گرد غربی پدید آورده‌است بلندترین قله آن به نام «کوه مهر» در دهستان بشاگرد غربی شهرستان جاسک با ارتفاع ۲۰۴۶ متر قرار کرفته‌است. 

 

  

پشت کوه

 به ارتفاع ۲۶۴۵ متر در شمال شرق بندرعباس.  

کوه سیاه

 با ارتفاع ۲۲۱۶ متر در شمال غربی شهرستان بندر لنگه.  

کوه مهرگان

 باارتفاع ۲۱۰۸ متر در شمال شرقی شهرستان بندر لنگ قرار دارد.

  

کوه زیر

ارتفاع این کوه از سطح دریا بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متر می‌باشد، این کوه به سمت باختر ادامه دارد و همچنین از سمت خاور به «بون کوه لوز» و به «کوه گوچی» پیوند دارد. در منطقهٔ کوه زیر شکارگاه‌ها و تفریحگاه‌های زیادی وجود دارد، همچنین غارها و اشکفت‌های فراوانی نیز وجود دارند که کوهنوردان در شبهای زمستانی در آنها پناه می‌گیرند.

 حیات وحش در پیرامون این رشته کوه شامل : شامل آهو، بز کوهی، پلنگ، یوزپلنگ، روباه، گرگ، خوک، کفتار، شغال، کبک، خرگوش، عقاب، شاهین ، بادخور، قُمری، تیهو ، فاخته. وصدها پرنده مختلف می‌باشد که متاسفانه امروزه به دلیل نبود نظارت کافی و شکار بی رویه و غیر مجاز، نسل اکثر این حیوانات در حال انقراض می‌باشد. 

 

دنا
 مسیر این قله از هفشجان شروع مى‌شود. کوهنوردان با گذر از باغ کل لک و کمر قارچى پائین و کمر قارچى بالا به صخره‌هاى تخت دامنهٔ این کوه صعود مى‌کنند و بعد از عبور از آن به قلهٔ‌ دنا دست مى‌یابند. به غیر از مسیرهاى کوهنوردى شناسایى شدهٔ منطقه که مورد استفاده و صعود کوهنوردان قرار مى‌گیرد، قلل دیگرى نیز در منطقه وجود دارد که از
۲۳۰۰ تا ۴۵۰۰ متر ارتفاع دارند، اسامى این قبیل قله‌ها عبارتند از : زردکوه، نیله‌رود، تخت‌شاه، رزى‌کوه، کلار، سرسبز، خشک رودکوه، شاه‌نشین، خاکسترى کوه، کمیسیان، نهرکوه، سفیدون، رباط کوه، زاغه کوه، بونه، شاهان، کریور کوه وسبزکوه.  

 

کوه دوتو
 
 کوه جنگلى دوتو در دهستان هپرو، در
۵۸ کیلومترى جنوب شرقى ایذه واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود ۳۱۷۰ متر است. این کوه از جنوب به کوه کله متصل است و از شمال به کوه لیراب مى‌پیوندد. دامنه‌هاى شرقى این کوه به درهٔ رودخانه سیراب و دامنه‌هاى غربى آن به درهٔ رودخانه صیدون متصل مى‌شود.   در دامنهٔ غربى این کوه دریاچهٔ کوچکى در میان دو کوه کله و دوتو قرار دارد و آب از زمین و اطراف آن مى‌جوشد. دامنه‌هاى این کوه از جنگل پوشیده شده و جزء کوهستان مونگشت از کوهستان بزرگ زاگرس بشمار مى‌رود.  

  

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
پورفرزین دوشنبه 5 اسفند 1387 ساعت 01:29 http://www.geimmaskhan.blogfa.com

باسلام درصورت امکان ماراهم لینک نمایید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد